vrijdag 22 maart 2013

G a n z e n p a r a d e

 

Mijn eerste kennismaking met grote groepen ganzen, stamt alweer uit de vorige eeuw. In die tijd, werd in de herfst, bijna jaarlijks een lang weekend doorgebracht op een van de waddeneilanden. Tegenwoordig hoef ik slechts vijf minuutjes te fietsen, om enkele soorten ganzen te zien. Niet alleen als doortrekker of als wintergast, maar ook als broedvogel, zijn de vogels ook hier in Noord-Brabant behoorlijk in aantal toegenomen. Behalve de grauwe gans, kolgans en rietgans kunnen ook steeds meer zogenaamde "exoten" worden waargenomen. Canada ganzen en nijlganzen broeden inmiddels met behoorlijk sukses. In mijn direkte omgeving, kan ik u het Beleven in de gemeente Reusel-de Mierden zeker aanbevelen, om eens ganzen te gaan kijken. Vooral in de herfst en winterperiode, zijn er mooie aantallen te bekijken en soms te fotograferen. Voor andere soorten, zoals rotganzen, brandganzen en eventueel andere, zullen we andere kansrijke gebieden moeten opzoeken. Tot op heden heb ik een drietal soorten kunnen fotograferen en hier ter illustratie bij geplaatst.

Groetjes,  Frans


Een grauwe gans verkent geschikt broedterrein.


Een broedpaar canada ganzen.


Luid roepend wordt gereageerd op soortgenoten.


Nog een "exoot",   de nijlgans.


Een broedpaar nijlganzen tijdens middagdutje.


1 opmerking:

  1. Ze staan er prima op Frans, alhoewel ik het niet zo op nijlganzen heb, vind ik dat toch de mooiste. De kleur van de vogels komt mooi terug in de daarachter staande gagel.

    Fijn weekend,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen