vrijdag 1 november 2013

L i c h t p u n t j e ...

Naar aanleiding van slechtere condities om vogels te fotograferen besloot ik enkele dagen geleden, om eens een rondgang te maken door het buitengebied van mijn woonplaats.
Qua landschap valt er hier echter weinig te beleven, omdat de omgeving vooral gedomineerd wordt door monotone maisvelden, coniferen- en buxusakkers, met hier tussen, een aantal moderne varkensfabrieken.
De paar overgebleven stukken "natuur" worden uitbundig geteisterd door allerlei vormen van "recreatie" zoals crossen en paardrijden.
 
Naarmate mijn tocht vorderde, werden de verwachtingen dus met de minuut minder
totdat iets uit de kosmos, mij om de hoek stuurde van een tamelijk vervallen
onbewoonde boerderij.
Normaal gesproken ga ik niet graag ongevraagd bij onbekenden via de achterom, maar kon de drang toch niet weerstaan.
Er was niemand te bekennen.

Eerst werd mijn aandacht getrokken door een zeer oude, roestige platte kar, naast een half afgebroken betonnen berging.
Ook stond er nog een oude varkensstal.
Alles bijeen vormde dit geen bijzondere compositie, om er nog ooit voor terug te komen en een plaatje te maken.
Wel stond er tussen de boerderij en de stal, een klein, vervallen schuurtje, mooi 
geflankeerd door een waterput en een lindeboom.
De herfstbladeren maakten het compleet.
Waar vind je anno 2013 nog zoiets!
Dit geheel viel in mijn beleving, als compositie echter wel mooi op zijn plaats.
Zoals op een schilderij van een oude meester, mijmerde ik nog en maakte snel aanstalten, om thuis de nodige apparatuur op te halen.
Gekozen heb ik voor het 17-35 mm. zoomobjectief en statief.
Vanwege de situatie met het tegenlicht heb ik gekozen voor kleine diafragma,s 
waarbij met f22 het stereffect van de zon tussen de takken is ontstaan.
Het lichtpuntje dus!
Perfect is het natuurlijk niet, maar weer eens iets anders dan een megastal!
Ik kijk al uit naar de eerste lichte sneeuwval en hoop, dat het bouwwerkje nog
niet verder is ingestort.




 
 
 
 
nb. Uit berichtgeving is mij duidelijk geworden, dat via Google+ , de foto, s zogenaamd "verbeterd" worden, hetgeen echter het tegenovergestelde teweeg brengt, nl. mindere kwaliteit.
Ik hoop, dat het bij dit en de volgende beelden, het verlies toch nog meevalt!
 
Groetjes,
Frans
 

1 opmerking:

  1. Hoi Frans,

    Wellicht een plek voor steenuiltjes, de moeite waard om eens in de gaten te houden.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen