donderdag 5 juni 2014

"Het kan verkeren... (naar Bredero anno 1585)..

In de berichten " Warming Up" en " In een groen knollenland "  heb ik voorgesteld, om me weer te melden, als er zich nieuwe vogelsoorten tijdens de doortrek of anderszins bij de nieuwe hut op de akker zouden presenteren. Gelet op de ontwikkelingen onlangs, is er beslist voldoende reden, om hier eens gevolg aan te geven.

De gewone Tapuiten zijn ondertussen definitief naar hun broedgebied vertrokken en de Boomleeuwerik heeft zijn territorium / broedplaats gevestigd op de naastgelegen heide en laat zich niet meer zien in de omgeving van de schuilhut. Wel komen nog zeer regelmatig enkele vaste klanten op bezoek zoals Witte Kwikstaarten, Roodborsttapuiten Geelgorzen en een vrouwtje Gele Kwikstaart. Deze laatste is echter behoorlijk onder de indruk van de Witte Kwikstaarten en laat zich tot op heden nog niet goed fotograferen. Komt op het verlanglijstje voor volgend jaar dus. Na het fotograferen van deze vijf soorten, werd reikhalzend uitgekeken naar de eventuele komst van een Paapje. Elk jaar meldt zich wel een exemplaar in het gebied, zij het slechts voor een of twee dagen. Het Paapje heb ik dit seizoen niet waargenomen. Wel verscheen na enige tijd steeds vaker een Boompieper op het podium en was mooi meegenomen natuurlijk. De topattractie werd echter, het onverwachts verschijnen van, de super zeldzame Ortolaan! In eerste instantie dacht ik nog, dat ik een jonge Geelgors in het vizier had doch dit moest ik dus snel corrigeren. Het betreft overigens mijn eerste waarneming ooit. Dat het iets bijzonders was, bleek al snel door de gestaag groeiende groep vogelspotters en vogelfotografen, welke zich hadden opgesteld langs de akkerrand. De vogel was namelijk ook al op "waarneming.nl" gemeld. Als "huteigenaar" met zo,n vogelsoort op ongeveer 4 meter voor de deur ben je natuurlijk de koning te rijk! 
Het kan verkeren!! Ik heb gelijktijdig perfect de geluiden, zoals roep en zang in me op kunnen nemen. De roep doet sterk denken aan een korte Goudvinken-roep terwijl ik de zang zou plaatsen tussen die van de Zwartkopgors en Geelgors.Na een paar plaatjes van enkele trouwe bezoekers en de Boompieper bij deze een kennismaking met deze zeldzame verschijning met een tweetal opnamen.Vanwege het bijzondere aspect geef ik de vogel uiteraard ook graag een ereplaats als foto van de maand in juni.

Groetjes
Frans
                                       

                                                  


Witte kwikstaart


Geelgors  (Vr.)



Roodborsttapuit  (Vr.)


Roodborsttapuit



Boompieper


Ortolaan


Ortolaan


3 opmerkingen:

  1. Hoi Frans,

    Die ortolaan................ pffffff dat is super zeldzaam zeg. Hier mag je heel erg blij, trots en zeer, zeer zuinig op zijn. Ik herinner me uit mijn jeugd dat er toen nog sporadisch een exemplaar voorkwam in Zuid-Limburg, maar heel lange tijd was hij uit ons land verdwenen.
    Maar..... waarom is hij nou niet een week eerder gekomen, jonge wat had die graag geplaat. En je hebt hem er ook nog in je mooie setting op staan. Geweldig mooie opnames, zonder de andere overigens tekort te willen doen. Maar dit is uitzonderlijk en maak je waarschijnlijk nooit meer mee.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Frans, je zal dat maar meemaken. Echt een absoluut buitenkansje mag je wel zeggen. Deze zeldzame doortrekker zo voor de hut krijgen , kippenvel moment kan ik me inbeelden. Wat een mooie hobby toch , blijft verrassen.
    Gr David

    BeantwoordenVerwijderen