woensdag 13 februari 2013

Schuilhut voor vogelfotografie ( 2 )

In dit tweede artikel, wil ik u graag een indruk geven van het fotograferen van bepaalde vogels, op een afgelegen heidegebiedje. Een geheel ander  biotoop dus, dan het vorige. Om zo weinig mogelijk op te vallen, heb ik destijds gekozen, voor een zo laag mogelijke opstelling. Dit betekent, dat een kuiltje werd gegraven voor de onderbenen en dat een dik stuk schuimrubber op de grond, de zitplaats vormde. Aangezien er slechts enkele uren in de namiddag gefotografeerd zou gaan worden was het op deze manier net vol te houden. Ook werd uitsluitend in de zomer gefotografeerd. De hut zelf kon bestaan uit een tamelijk lichte constructie. Eerst werden met een grondboor, vier gaten geboord,voor vier hoekpalen. Hier over heen heb ik enkele stukken, groen, geplastificeerd siergaas, in de vorm van een koepeltje gebogen. Op enkele plaatsen, werd dit daarna vastgezet, op de palen. Met een extra stukje gaas maakte ik dan een afdakje en dekte het hele bouwwerkje af met stevig plastic. Voor de camouflage kwam hier dan gebloemd gordijnstof bovenop  en enkele restanten camouflagenet.Met enkele stukken touw, onderaan vanaf de palen of het gaas, over de koepel getrokken, werd alles stormvast, op z,n plaats gehouden.
Nu nog de achterzijde, (is tevens de ingang)  plus de voorzijde dichtmaken met doek o.i.d... Ook hier weer een "foplens" opgehangen zoals ik  in het eerste verslagje heb beschreven. Met het vrijgekomen zand en de plagjes uit de "benenkuil", vormde ik  niet ver voor het hutje een verhoging, om hierop een beetje voer aan te bieden. Tegelijkertijd werd dit graag als uitkijkpost benut door enkele soorten, welke ik hierna graag aan u wil voorstellen.
Trouwens als u goed kijkt, ziet u de eerste al zitten op het takje rechtsboven het hutje, ...een vrouwtje roodborsttapuit.





Roodborsttapuitjes broeden graag op de heide, waar ze meestal
direkt de aandacht trekken, gezeten op hun favoriete uitkijkpost speurend naar voedsel, terwijl ze de omgeving nauwlettend observeren.


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          


Als het broeden suksesvol verlopen is, bedelen de uitgevlogen jongen onophoudelijk om voedsel.



-Winnaar Jaap Taapken Vogelfotoparade 2007-

...en dan maar weer wachten op de volgende portie.



...Opgestaan is plaats vergaan!


...de trotse vader poseert.


Ook op vochtige heide met gagelstruweel komt de blauwborst tot broeden.
Hier onder een viertal afbeeldingen van het mannetje.




Diascan




Een aangename verrassing was de komst van een boomleeuwerik.
Diascan


Het beste bewijs van suksesvol broeden door deze boomleeuwerik was dit uitgevlogen jong.
Diascan


De boompieper is baltsend en zingend een markante verschijning op elke heide.


Behalve bovenstaande soorten kwamen ook vaak kneutjes op bezoek.


Man kneu in "optima forma"


Een man kneu stelt een van zijn jongen voor.


...wellicht het broedpaar van het volgende jaar ?


Ik hoop, dat u met genoegen hebt kennis genomen van dit artikel.
Graag wil ik nog iedereen bedanken voor de positieve reakties op de start van dit blog en het eerste verslag.

Groetjes...Frans

1 opmerking:

  1. Hoi Frans,

    Hele mooie tweede serie zet je hier neer, met prachtige settings waarin de vogels zich bevinden, ik weet het dat is jouw specialiteit, maar je moet het maar zover weten te krijgen dat alles klopt. Heel interessant ook je toelichtende verhaal over de totstandkoming van deze schuilhut, het lijkt me geweldig om zo'n prive-plekje te hebben. Ik kan eigenlijk niet zeggen welke foto ik nou de mooiste vind, maar foto nr. 5 met de bedelende robotap is heel mooi evenals nr. 4, een prachtige diagonale compositie. De zingende boompieper mag er ook zijn, maar het mooiste vind ik uiteindelijk toch foto's nr. 18 en 19 van de kneutjes, prachtige composities en setting met mooie kleuraccenten van de dopheide.

    Fijn weekend,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen